تحقیق معماری موزه هنرهای معاصر
دسته بندي :
مهندسی »
مهندسی معماری
دانلود تحقیق در مورد معماری موزه هنرهای معاصر، در قالب word و در 177 صفحه، قابل ویرایش، شامل:
مقدمه 1
فصل اول: موزه
1ـ1 موزه 4
2ـ1 تاريخچه موزه 5
1ـ2ـ1 خلاصهاي از تاريخ موزه در جهان 5
2ـ2ـ1 پيدايش موزه در ايران 9
3ـ1 اهداف موزهها 14
1ـ3ـ1 گردآوري 14
2ـ3ـ1 نگهداري 15
3ـ3ـ1 نمايش 16
4ـ3ـ1 نقش آموزشي و فرهنگي 17
5ـ3ـ1 تحرك و فعاليت 18
4ـ1 گونهبندي موزهها 19
1ـ4ـ1 انواع موزه 19
1ـ1ـ4ـ1 موزههاي هنري 19
2ـ1ـ4ـ1 موزههاي تاريخي 21
3ـ1ـ4ـ1 موزههاي علمي 23
4ـ1ـ4ـ1 موزهها در هواي آزاد 25
5ـ1ـ4ـ1 موزههاي تخصصي 26
6ـ1ـ4ـ1 موزههاي منطقهاي 27
5ـ1 آموزش در موزهها 28
1ـ5ـ1 گردش سياست فرهنگي موزهها 29
2ـ5ـ1 برنامه درون موزهاي 31
فصل دوم: معمـاري مــوزه
1ـ2 معماري موزه 34
1ـ1ـ2 تمهيدات معماري موزه 35
2ـ1ـ2 گروهبندي ساختمان موزهها به لحاظ تطابق هدف ساخت با عملكرد موزه 40
3ـ1ـ2 نظريه معماري موزهها 44
4ـ1ـ2 نكاتي درباره فنون نمايش اشياء موزهاي 47
2ـ2 موزه معماري 51
1ـ2ـ2 تعريف موزه معماري 52
3ـ2 نمونههاي موفق موزه معماري در جهان 59
1ـ3ـ2 بررسي نمونه خارجي ژرژ پمپيدو 61
2ـ3ـ2 موزة فرهنگ و هنر قرن 19 ( فرانسه) 65
3ـ3ـ2 مركز مطالعات هنر معاصر موسسه joan Miro 66
4ـ2 موزه در ايران 68
1ـ4ـ2 موزة هنرهاي معاصر تهران 68
2ـ4ـ2 موزه فرش ايران 72
3ـ4ـ2 موزه ملي ايران 73
5ـ2 حوزه موردنظر موزه معماري 74
1ـ5ـ2 حوزه اول : معماري ابنيه خاص در ايران 74
1ـ1ـ5ـ2 ايران زمين 75
2ـ1ـ5ـ2 قبل از اسلام 76
3ـ1ـ5ـ2 بعد از اسلام 79
4ـ1ـ5ـ2 دوران معاصر 86
2ـ5ـ2 حوزه دوم : معماري جهان 90
3ـ5ـ2 حوزه سوم : معماري بومي در ايران 91
4ـ5ـ2 حوزه چهارم : هنرهاي وابسته به معماري 92
6ـ2 اهميت موزه معماري 93
1ـ6ـ2 معماري چيست ؟ چه اهميت و جايگاهي دارد ؟چرا براي معماري بايد موزه
ساخت؟ ايجاد موزه معماري چه ضرورتي دارد؟ 93
2ـ6ـ2 سابقه درخشان و كم نظير معماري ايران و عدم توجه كافي به آن 94
3ـ6ـ2 ضعف و ناهماهنگي در گردآوري و طبقهبندي اسناد و مدارك و اطلاعات معماري
و محدوديت دسترسي 95
4ـ6ـ2 وجود مشكلات عديده در زمينه امكان دسترسي و معرفي عموم مردم به بناهاي
واجد ارزش قديمي و جديد و تشويق آنان به بازديد از ميراث معماري 96
فصل سوم: برنامهريزي كالبدي
1ـ3 علت انتخاب موضوع 99
1ـ1ـ3ـ مباني طرح 100
2ـ3 بستر طرح 104
1ـ2ـ3 نكتههاي مهمي و عمومي 105
3ـ3 مطالعات جغرافيايي ، جمعيتي 112
1ـ3ـ3 تاريخچه شهر قزوين 112
2ـ3ـ3 خصوصيات جغرافيايي قزوين 113
3ـ3ـ3 خصوصيات جوي 114
4ـ3ـ3 وضعيت اجتماعي 115
5ـ3ـ3 وضعيت مسكن 116
6ـ3ـ3 امكانات فرهنگي و آموزشي 117
4ـ3ـ شرايط اقليمي قزوين 117
1ـ4ـ3 دماي هوا 118
2ـ4ـ3ـ رطوبت هوا 119
3ـ4ـ3ـ بارندگي 120
4ـ4ـ3ـ وزش باد 120
5ـ4ـ3 تابش آفتاب 122
5ـ3ـ شرايط اقليمي قزوين و آسايش انسان 124
6ـ3ـ شرايط اقليمي قزوين و ساختمان 128
7ـ3ـ اهداف طراحي اقليمي 134
8ـ3ـ فرم كالبدي ساختمان 136
9ـ3ـ سازماندهي پلان ساختمان 137
10ـ3ـ بافت مجموعههاي ساختماني 137
11ـ3ـ سايه بانها 139
12ـ3ـ مصالح ساختماني 139
فصل چهارم: عرصهها و بخشها
1ـ4 عرصه ها و بخشها 143
1ـ1ـ4 عرصه نمودهها 144
2ـ1ـ4 ـ عرصه كارگاهي 151
3ـ1ـ4 عرصه اداري خدماتي 153
4ـ1ـ4 عرصه علمي تحقيقاتي 154
5ـ1ـ4 تاسيسات 157
2ـ4 استانداردها و ضوابط طراحي 165
1ـ2ـ4 فضاي فيزيكي موزه 165
2ـ2ـ4 محل و ساختمان موزه 165
3ـ2ـ4 تالارهاي نمايش 166
4ـ2ـ4 ويترين 167
5ـ2ـ4 ارائه و نمايش آثار 167
6ـ2ـ4 تالار ورودي 169
7ـ2ـ4 نور در تالارهاي نمايش 170
8ـ2ـ4 ديوار و كفپوش تالارها 172
9ـ2ـ4 مراكز جنبي موزه 173
10ـ2ـ4 ضوابط طراحي تالار 177
11ـ2ـ4 ضوابط ويژه معلولين 179
3ـ4 فضاهاي عمومي 179
1ـ3ـ4 ورودي و گيشه 179
2ـ3ـ4 سالن انتظار 180
3ـ3ـ4 راهروها 180
4ـ3ـ4 سرويسهاي بهداشتي 180
4ـ4 فضاي اداري 181
5ـ4 صحنه 181
1ـ5ـ4 انواع صحنهها 181
6ـ4 فضاي حركتي (حفره اركستر) 182
7ـ4 كنترل نور و صدا 183
8ـ4 جايگاه شنوندگان 184
9ـ4 گالريها 185
10ـ4 ضوابط طراحي پاركينگها 187
مقدمـه تحقیق:
آدمي از زماني كه چشم به جهان ميگشايد و متولد ميشود، خود را در احاطه معماري مييابد. خانه، مدرسه، كارگاه، بيمارستان، همه اماكن و فضاهايي ميباشند كه در حوزه معماري پيرامون آن ها انديشه شده است. گستردگي اين حوزه تا حدودي است كه حتي از پس مرگ هم به عنوان يك شاخص مهم مطرح ميشود. آرامگاه و مقابر دليلي بر اثبات سخن مذكورند.
پس ميبينيم كه معماري همواره در حيات انسان سيال است و علاوه بر تامين سرپناه براي انسان داراي خصوصياتي است كه توانايي پاسخگويي به نيازهاي معنوي و فوق مادي بشر علاوه بر نيازهاي مادي او را دارند.
احساس آرامش و امنيتي كه بر اثر قرار گرفتن در درون بعضي فضاها به انسان دست ميدهد، نشاط و شور و هيجاني كه به واسطه ورود به مجموعههاي پرتحرك و فرحانگيز درون انسان جاري ميشود و يا بالعكس حزن و اندوهي كه به دليل استقرار در محيط و فضايي خاص به روان انسان راه مييابد و يا كالبدي كه ميتواند انسان را وادار به خويشتن يابي و تفكر بنمايد همه و همه ويژگيهايي ميباشند كه تنها معماري دارد و بس.
سخن بهتر اين كه با شعر نميتوان معماري كرد، ولي با معماري ميتوان شعر سرود، با موسيقي نميشود معماري ساخت، ولي با معماري ميتوان موسيقي نواخت. معماري نه تنها در همه هنرها بلكه تاريخ، جامعهشناسي، اقتصاد و سياست را نيز در برميگيرد. وسعت حيطه نفوذ معماري از ديرينه تاريخ تا فضاهاي تخليلي قرن هاي آينده را شامل ميشود. بنابراين نميتوان آن را سرسري گرفت ، تفنني پنداشت و باور نكرد .
متاسفانه معماري مذكور با تمام مفاهيمش امروز گم شده است و تنها از دوردست صداي آن به گوش ميرسد. سياليت معماري در زندگي انسان امروز كمرنگ شده است و معماري گذشته نيز با تمام عظمتش به عنوان يك شيء عتيقه ظاهر ميشود و فقط صحبت فراوان در مورد معماري نياكان ما به ميان ميآيد و متخصصان فني ، در عمل حرف خود را فراموش مينمايند.
ايران زمين با ديرينهاي شگرف در زمينه معماري و عظمت و شكوه بناهايي كه در دوران هاي گذشته در آن به وجود آمدهاند، امروز زبان معماري را فراموش كرده است. مدت ها فرآيند ساخت و ساز در ايران بيگانه با معماري و جنبههاي متعدد آن به راه خود ادامه ميدهد تا بدان جا كه رد پاي معماري تنها در يادگاريهاي به جا مانده از گذشته قابل رديابي ميباشند. خلاصه اين كه معماري گم شده ما امروز فقط به يك منبع كسب درآمد و ساختمانسازي آن هم به گونهاي ناامن تبديل شده است و مفهوم والايي كه در مورد آن صحبت كرديم بر پايه سليقههاي شخصي نادرست و غيرتخصصي، بدون پشتوانه و مطالعه و دور از معيارهاي والاي انساني به وجود ميآيد.
صحبت پروژه موردنظر و طرح موضوع آن بنايي ميباشد كه خود را از بند كاربري خاصي رها كرده و بيانگر خصوصيات اصلي خود يعني معماري باشد بنا با وحدت اجزاء خود ميتواند مبلغ معماري شود اين آن چيزيست كه در معماري گذشته ما قابل رويت است كه يك فضا خاصيتي جزء معماري و خودش ندارد و يكپارچگي آن بازگوكننده مفهوم معماري است. صحبت در اين وادي در اين مقال نميگنجد و در روند پروژه در مورد آن صحبت خواهيم كرد.
در مرحله بعدي نامي كه براي اين بنا ميگذاريم، موزه معماري است كه علاوه بر خاصيت فوقالذكر ساختمان فعاليت دروني آن نيز معماري باشد و بس با توجه به بيان وضعيت معماري امروز نياز به اين سازمان بسيار ضروري جلوه مينمايد.
به وجود آوردن چنين مكاني ميتواند علاوه بر متخصصين فن معماري عوام را نيز به سوي خود فرا خواند و با مفهوم والاي معماري آشنا بنمايد.
براي رشد معماري احتياج به جامعهاي داريم كه آن را باور داشته باشد. آيا جامعه ما معماري را باور دارد ؟ از مردم عادي چه انتظاري ميتوان داشت زمانيكه در ميان دانشآموختگان حتي متخصصين در امر ساخت و ساز معماري ناشناخته مانده است و به آن ناباورانه نگاه ميشود.
حوزه معماري با قابليت دسترسي براي عموم و همين طور علاقهمندان به طراحي معماري ميتواند بسيار مثمر ثمر باشد با وجود فقر شديد در زمينه اطلاعات معماري چه در رسانهها و جرايد و چه اماكن اطلاعاتي اين مكان مي تواند با در اختيار گذاشتن اطلاعات جامع در مورد معماري پذيراي علاقهمنداني باشد كه در اين زمينه در تكاپوي مرجعند.
در ادامه به شرح روندي ميپردازيم كه در آن طرح موضوع موزه معماري و مفاهيم فوقالذكر قابل بررسي باشد.
به طور كلي مطالعات پروژه را دو بخش موزه و موزه معماري تشكيل ميدهند. در بخش اول به بحث و بررسي در مورد موزه و چيستي آن پرداخته و از اهداف آن مطلع ميشويم. سپس زماني كه نتيجهگيري شد كه موزه چيست و چه عملي را انجام ميدهد به سراغ معماري موزهها ميرويم.
سپس با شناخت موزه و معماري موزه و خواص هر يك و توجيه اين كه امروز معماري بايد به درون موزهاي برود و مركزي براي تبليغ آن وجود داشته باشد. در ادامه اين روند به بحث و بررسي در مورد اين مركز يعني موزه معماري پرداخته و با توجه به عدم آشنايي كافي با آن به دليل نبودن چنين مكاني در كشورمان با معرفي نمونههاي موجود در سطح جهان شروع و با بررسي در مورد اين مركز يعني موزه معماري پرداخته و با توجه به عدم آشنايي كافي با آن به دليل نبودن چنين مكاني در كشورمان با معرفي نمونههاي موجود در سطح جهان شروع و با ذكر حوزههاي اصلي موردنظر اين موزه و فعاليتهاي آن همچنين اهميت وجودي آن سخن را خاتمه ميدهيم.
برنامهريزي كالبدي پس از اطلاعات مفهومي مبحث دوم رساله را شامل ميشود كه در آن ابتدا به كليات و مباني طرح و بعد به توضيح در مورد بستر طرح، سازه، تاسيسات، پرداخته شده و نهايتاً نقشههاي طرح موزه موردنظر ارائه خواهد شد.
به اميد اين كه با اين تحقيق توانسته باشيم گامي بسيار بسيار كوچك در جهت اعتلاي سخن معماري بردارم.
-
-
محتوای فایل دانلودی:
در قالب word و در 177 صفحه، قابل ویرایش.
-